Vier pijlers voor digitale transformatie en hun betekenis voor de lokale cultuurpraktijk, dat zijn de masterclasses. Vanuit de brede context van digitale transformatie zoomen we in op de betekenis voor de eigen organisatie en de brede cultuursector.
Leer hoe je flexibel en snel schakelt in een digitaliserende wereld. Verken nieuwe organisatie- en businessmodellen. Stem je eigen organisatiemodel en klantendiensten af op veranderende IT-contexten (en vice versa).
Diepgaande achtergrondinformatie, inspirerende voorbeelden uit de cultuursector en concrete oefeningen geven je een basis voor de eigen lokale vertaalslag.
1. Technologie & impact
Technologie en digitalisering hebben een impact op ieder aspect van de cultuurpraktijk: het gedrag en de verwachtingen van het publiek, de manier van werken, het organisatiemodel, hoe mensen cultuur maken en beleven.
Wat betekenen technologieën als artificiële intelligentie, internet of things, blockchain, mixed reality voor organisaties in de culltuursector? Welke ethische vragen kunnen of moeten cultuurhuizen zich hierbij stellen?
Vertaling naar de praktijk:
- de impact van nieuwe technologieën op organisaties, strategieën, samenwerkingen, aanbod
- uitdagingen in de cultuursector en de veranderingsprocessen in kaart brengen via ‘design thinking’
- duurzaam nieuwe technologieën inzetten
- betekenis voor de werking en de rol van cultuurhuizen
- omgaan met ethische kwesties
Begeleiding: Maka De Lameillieure (AMS), Rosemie Callewaert (UGent), Debbie Esmans (meemoo), Rony Vissers (meemoo)
Datum: 20.10.2020
2. Mens & organisatie
Meer dan ooit hebben cultuurorganisaties nood aan medewerkers die digitaal leiderschap opnemen. Hoe organiseer je je, zodat je organisatie en manier van werken relevant blijft in digitale tijden en aansluit bij de veranderende leefwereld?
Vertaling naar de praktijk:
- leiderschapscapaciteiten en -competenties
- noodzakelijke competenties in je organisatie, nu en in de toekomst
- medewerkers en collega’s weerbaar maken tegen veranderingen
- groei, inzetbaarheid en werkbaarheid centraal zetten
Begeleiding: Peggy De Prins (AMS), Rosemie Callewaert (UGent), Debbie Esmans (meemoo), Rony Vissers (meemoo)
Datum: 24.11.2020
3. Ecosystemen
Een digitaal ecosysteem is het totale systeem van interactie tussen industrie, merken, mensen en diensten en producten. Het omvat alle belanghebbenden: leveranciers, artiesten, publiek, concurrenten, samenwerkingspartners, overheden. Een analyse van dit ecosysteem en de dynamiek (online en offline) tussen belanghebbenden geeft inzicht in het digitale landschap en de plaats van cultuurhuizen hierin. Het laat ook toe sneller te reageren bij veranderingen in dit landschap.
Vertaling naar de praktijk:
- een digitaal ecosysteem van cultuurhuizen
- rol en impact van stakeholders en andere belanghebbenden
- analyse van het eigen ecosysteem om de werking te verbeteren of te vernieuwen
Begeleiding: Bart Cambre (AMS), Sofie Jacobs (AMS), Rosemie Callewaert (UGent), Debbie Esmans (meemoo), Rony Vissers (meemoo)
Datum: 08.12.2020
4. Businessmodellen
Digitale transformatie en de veranderende context beïnvloeden het businessmodel van bedrijven en organisaties uit alle sectoren, ook de cultuursector. Hoe speelt een cultuurhuis hierop in? Wat gebeurt er in andere sectoren?
“Businesmodelling in de culturele sector is een verhaal over waardebepaling en de daaruit vloeiende logica, niet over geld”
Vertaling naar de praktijk:
- businessmodelling voor de cultuursector
- inzicht verwerven in de sterktes en zwaktes van het huidige organisatiemodel
- de impact van digitalisering op businessmodellen
- leren van andere sectoren
- digitale strategie en het businessmodel
- de rol van de gebruiker en de relatie met je organisatie en dienstverlening
- focus op waardecreatie
Begeleiding: Annick Schramme (UA), Rosemie Callewaert (UGent), Debbie Esmans (meemoo), Rony Vissers (meemoo)
Datum: 19.01.2021
Programma 2020-2021
Bekijk het volledige programma van de opleiding